آخرین مقالات بلاگ

تماس و مشاوره تلفنی

چت و پشتیبانی آنلاین:

ما در شبکه‌های اجتماعی هستیم:

خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)

در این مقاله می‌خوانیم:

وقتی صحبت از طراحی جعبه دارویی می‌شود، لازم است سوای از خلاقیت، افراد مسئول طراحی به ماهیت محصولی که قرار است به بازار عرضه کنند نیز توجه داشته باشند. به‌طورکلی، طراحی جعبه مقوایی باید بیانگر محصولی باشد که در آن قرار گرفته است؛ به همین دلیل است که فرد طراح باید پیش از شروع فرایند طراحی، به شناخت کافی از ماهیت محصول برسد.

اما اهمیت خلاقیت در گام بعدی نمایان می‌شود. همان‌طور که می‌دانید ممکن است از یک داروی خاص چندین مدل در بازار وجود داشته باشد. به‌کارگیری خلاقیت در طراحی ساختار جعبه و چاپ جعبه دارویی، می‌تواند مشتری را قانع کند که از میان چندین و چند محصول موجود در بازار، محصول کمپانی شما را انتخاب کند اما این خلاقیت بر در چه راستایی به کار گرفته شود؟

طراحی جعبه دارو
شکل طراحی جعبه دارویی قابل مصرف برای چشم

 

تأثیرگذاری طراحی جعبه بر میزان فروش یک محصول

خلاقیت واژه‌ای نیست که بخواهیم به‌سادگی از آن گذر کنیم. این واژه از ابعاد گوناگونی برخوردار است و به‌کارگیری خلاقیت در سناریوهای حقیقی، مانند این است که بخواهیم سوار کشتی شویم که در جهت وزش باد حرکت می‌کند.

شاید سواری بر روی این کشتی برای خلق یک اثر هنری چاره‌ساز باشد، اما زمانی که بخواهیم به سراغ ایجاد یک محصول تجاری برویم باید بتوانیم خودمان سکان این کشتی را در دست بگیریم. برای مثال در فرایند طراحی جعبه دارویی باید این نکته را در نظر داشته باشیم که چه خوشمان بیاید و چه نه، ظاهر محصول می‌تواند تا حدود زیادی روی میزان اعتماد و اطمینان مخاطبان به محصول تأثیرگذار باشد.

Image002 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
شکل طراحی قطره بینی

 

خلاقیت خود را برای طراحی جعبه دارویی به کار بیندازید

همان‌طور که گفتیم، برای اینکه بتوانید از خلاقیت خود به‌درستی استفاده کنید لازم است بتوانید کنترل آن را در دست بگیرید تا در نهایت به مقصد مناسب برسید. اما مقصد مناسب کجاست؟ مقصد مناسب یک محصول، در واقع سبد خرید مشتریان است. برای این که شما بتوانید راهتان را به این مقصد باز کنید، لازم است نقشه راهی مناسب در اختیار داشته باشید و این نقشه راه، در واقع برآمده از نیازهای مخاطب محصولتان است.

به بیان ساده‌تر، طراحی جعبه دارویی باید بر اساس نیازهای مصرف‌کننده دارو انجام بگیرد. اولین نیاز مصرف‌کننده دارو، این است که از نظر روحی آرامش داشته باشد و از مصرف دارویی که در اختیارش قرار گرفته، احساس ناخوشایندی پیدا نکند. برای اضافه‌کردن این المان به طراحی جعبه دارویی لازم است علاوه بر به‌کارگیری ماهیت دارو را نیز به‌خوبی بشناسید. ماهیت دارو ایجاب می‌کند که احوالات مصرف‌کننده را بهبود ببخشد و طراحی ساختار جعبه باید به‌گونه‌ای باشد که بتواند این ماهیت را به‌روشنی بازتاب دهد.

مصرف‌کنندگان خود را به‌خوبی بررسی کنید

مصرف کنندگان یک داروی به‌خصوص را می‌توان بر اساس بعضی از خصوصیات مشترکشان به گروه‌های مختلفی تقسیم‌بندی کرد. منظور از بعضی خصوصیات مشترک، دسته‌ای از ویژگی‌ها در افراد است که بر روی میزان شانس مواجهه آن‌ها با دارو تأثیر می‌گذارد. برای مثال فرض کنید که دارویی برای مهار یک بیماری در کودکان طراحی شده باشد. در این شرایط می‌توانیم این‌طور فرض کنیم که یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مصرف‌کننده هدف، کم سن بودنش است.

بااین‌حال، آیا کودک کم سن شخصاً برای خرید دارو اقدام می‌کند؟ خیر. کودک مصرف‌کننده است و لازم است چاپ جعبه دارویی به‌گونه‌ای صورت بگیرد که کودک از خوردن دارو امتناع نکند، اما درعین‌حال باید بتوانید با نوآوری در طراحی جعبه دارویی، اعتماد والدین کودک را نیز جلب کنید؛ به همین دلیل است که برای القای حس اعتماد به خریدار، در بسیاری از موارد تصاویری از کودکان سرحال و سالم بر روی دارو نقش می‌بندد.

از سوی دیگر مواد دارویی عرضه شده برای بزرگسالان، باید به‌گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر موارد ذکر شده، اطلاعات کافی از نحوه مصرف محصول و اثربخشی آن را در اختیارشان بگذارد. ضمناً توجه داشته باشید که لازم است برای زنده‌تر نشان‌دادن محصول دارویی، بسته به شناختتان از مخاطب و محصول، رنگ‌های به خصوصی را در چاپ جعبه دارویی به کار ببندید. این رنگ‌ها باید به‌گونه‌ای انتخاب شوند که حس و حالی شیوا و زنده به کلیات طراحی جعبه مقوایی القا کنند.

Image003 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی هوشمندانه در ساختار هندسی بسته قرص

 

نمونه‌هایی از انواع طراحی خلاقانه جعبه‌های دارو

در ادامه به معرفی نمونه‌هایی از طراحی خلاقانه جعبه محصولات دارویی می‌پردازیم. شما می‌توانید با بررسی المان‌های به‌کاررفته در نمونه‌های زیر، ایده‌پردازی درباره چگونگی فرایند طراحی جعبه دارویی محصول موردنظر خودتان را آغاز کنید.

Image004 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی جعبه داروی قابل مصرف برای ریه

 

تصویر بالا نمونه کامل و فوق‌العاده از طراحی جعبه دارویی است. در این طراحی علاوه بر به‌کارگیری رنگ‌های زنده و شیوا، به‌خوبی گروه سنی مصرف‌کنندگان دارو و محل اثرگذاری آن مشخص شده است. در ضمن، چنانچه به تصویر به‌کاررفته بر روی داروی عرضه شده برای کودکان دقت کنید، می‌بینید که طرح کودکی قوی و سرحال بر روی آن نقش بسته است.

Image005 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی داروی قابل مصرف برای چشم

 

جعبه بالا برای بسته‌بندی دارویی طراحی شده است که بر بهبود بینایی افراد تأثیرگذار است. همان‌طور که بر روی جعبه این قرص مشاهده می‌کنید، دایره‌هایی بر روی آن نقش بسته که نگاه‌کردن به آن‌ها می‌تواند برای افراد خطای دید ایجاد کند. چنین شکلی از طراحی در عین آوانگارد بودن، چنان شیک است که اعتماد مصرف‌کننده را نیز به خود جلب می‌کند.

Image006 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی کرم‌های تسکین‌دهنده موضعی درد

 

کرم بالا به‌عنوان تسکینی برای دردهای عضلانی و مفصلی به بازار دارو عرضه شده است. همان‌طور که می‌دانید، این دردها عمدتاً موجب بروز دشواری در فعالیت‌های حرکتی بزرگسالان می‌شود. بدین ترتیب در طراحی جعبه دارویی محصول EXACT از تصویر افراد بزرگسالی استفاده شده که به انجام فعالیت‌های ورزشی می‌پردازند. در ضمن این تصویر، سایر اطلاعات موجود درباره این کرم نیز در طراحی جعبه آن گنجانده شده است.

Image007 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
جعبه داروی دسپرین

طرح بالا برای معرفی یک قرص مسکن است که المان‌های طراحی به‌کاررفته در آن نشان از سرعت بالای تأثیر این قرص دارد.

Image008 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی جعبه برای داروی خشکی چشم

 

داروی بالا برای درمان خشکی چشم به داروخانه‌ها عرضه شده است؛ بنابراین شما می‌توانید احساس لطافت و مرطوب بودن را از طرح گرافیکی آن دریافت کنید. در ادامه می‌توانید با نگاه به چند نمونه تصویر دیگر از طراحی‌های خلاقانه دارو فرایند ایده‌پردازی خود را پیش ببرید.

Image009 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی جعبه داروی سالیسیلیک اسید

 

Image010 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی داروی مرتبط با مفصل

 

Image011 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی داروی ضد حساسیت مخصوص روز و شب

 

Image012 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی جعبه داروی مخصوص کمک اولیه

 

Image014 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی لیبل قوطی مخصوص پودرهای انرژی‌زا

 

Image015 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طرح جعبه دارو برای مبارزه با چاقی

 

Image017 خلاقیت در طراحی جعبه دارویی (15 نمونه جذاب)
طراحی جعبه دارو Nexium

 

حرف آخر

طراحی جعبه دارویی نیازمند شناخت دقیق دارو و مصرف‌کنندگان آن است. چنانچه طراح محصول بتواند به‌خوبی از پس تبدیل داده‌های مختلف جمع‌آوری شده به فرم‌های تصویری و حتی هندسی بربیاید، موفقیت محصول دارویی تا حدود زیادی تضمین شده خواهد بود. طبیعتاً، در این مسیر لازم است خلاقیت خود را به‌گونه‌ای به کار بگیرید که متناسب با حضورتان در بازار دارو باشد، اما این موضوع به معنای کنارگذاشتن تفکر آوانگارد در مسیر طراحی جعبه‌های دارویی نیست.

 

 

 

اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

طراحی بسته بندی

خدمات طراحی و چاپ​

طراحی ساختار

شکل و مدل جعبه

خدمات چاپ

نظارت بر چاپ حرفه‌ای

کاتالوگ و بروشور

خدمات طراحی و چاپ

برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت

با ما تماس بگیرید!